- demi mencapai tujuan pengajaran dan pembelajaran yang berkesan.
- belum berjaya menguasai kemahiran selepas proses pengajaran guru dalam kelas.
- kelas biasa
- kelas khas
FAKTOR-FAKTOR MASALAH PEMBELAJARAN
• Faktor peribadi
• Faktor kurang kecerdasan
• Faktor fizikal
• Faktor psikologi
• Kurikulum di sekolah tidak sesuai dengan perkembangan kognitif kanak-kanak.
• Strategi dan kaedah mengajar yang digunakan kurang sesuai diterima oleh pelajar.
• Bahan pelajaran yang disediakan kurang menarik minat.
MASALAH-MASALAH MATEMATIK YANG BIASA DI BILIK DARJAH
- PraNombor
- Konsep Nilai Nombor
- Operasi tambah
- Operasi tolak
- Operasi darab
- Operasi bahagi
STRATEGI PENGAJARAN UNTUK KANAK-KANAK PEMULIHAN
- Kanak-kanak mempunyai pengalaman dan kebolehan yang berlainan.
- Pada peringkat awal pengenalan konsep nombor perlu menggunakan benda-benda sebenar.
- Lambang-lambang dan tanda-tanda matematik jangan diperkenalkan di peringkat awal.
- Kesediaan matematik.
MATLAMAT LINUS
0 comments:
Post a Comment